вівторок, 15 листопада 2016 р.

ПІДГРУПОВЕ ЗАНЯТТЯ у 4 класі для дітей з ТПМ: Диференціація вимови [Н]-[Н’] у складах і словах; Лексична тема: «Чарівні слова».



МЕТА ЗАНЯТТЯ: домогтися диференціації звуковимови [Н]-[Н],
розвивати фонематичний слух, поглиблювати навики мовленнєвого  дихання, сили та висоти голосу, темпу мовлення, удосконалювати вміння вимови з дотриманням логічного та словесного наголосу, формувати вміння самостійної побудови речень різних конструкцій, привчати дотримуватись правильної вимови кінцевих морфем у словах (формування родового відмінку), формувати ознаки роду, особи, числа, поглиблювати навики вживання прикметників з іменниками, розширювати активний словник учнів словами ввічливості, поглибити поняття про ввічливість, культуру поведінки, вправляти в культурному спілкуванні з дорослими, однолітками в найтиповіших життєвих ситуаціях, вживати слова етикету в ситуаціях вітання, прощання, вибачення, виховувати слухову увагу до мовлення, виховувати бажання говорити правильно,  прищеплювати повагу до української мови та слова.
ОБЛАДНАННЯ: комп’ютерна програма «Живий звук», модулі  «Профілі» (звуковимова [Н]), дидактична гра «Назви нас», дидактичний матеріал, картки з вправами на темп мовлення, наголос,  ілюстративний матеріал з теми «Чарівні слова».
ХІД  ЗАНЯТТЯ
І . Організаційний момент
•Яке тепер заняття?
•Що ми робимо на занятті?
ІІ. Основна частина
Повідомлення мети заняття
Розвиток загальних мовних навичок
ЛОГОПЕДИЧНА ЗАРЯДКА
Сядь рівненько, плечі розправ і злегка опусти.
1.ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ
2.АРТИКВЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА
Вправи для підготовки артикуляційного апарату до звуковимови [Н]         
3.ВПРАВИ НА ЗВУКОНАСЛІДУВАННЯ
•Вправи на мовленнєве дихання, голос.
•Вправи над злитністю звуків у мовленні.
•Проспівування на одному видиху звукової доріжки а-о-у-е-и-і (один звук плавно переходить в інший, і кожний тягнеться не менше 2 сек.)
Робота над звуковимовою
- З яким звуком працювали на минулому занятті?
Повідомлення змісту роботи
Характеристика звуків [Н]-[Н]
Звук [Н] –сонорний зубний зімкнений приголосний. Артикулюється торканням кінчика язика передніх зубів та альвеол. За рахунок великої  площини торкання язика до верхніх різців та опущення мякого піднебіння формується специфічне носове звучання.
] - кінчик язика опущений за нижні різці.
Дидактична гра «Ланцюжок» (Читання прямих і обернених складів із звуками [Н]-[Н])
         Читання складів, слів:
На-на – Ната             Но-но-нота                  ну-ну-нуль
Не-не-небо                ни-ни-нитка                ні-ні-ніж 
Ана-ана-ана             уну-уну-уну
Оно-оно-оно             ини-ини-ини
Ене–ене–ене             іні-іні-іні
         Складання речення із словами: Калина, Україна, символ
Калина - символ України.
Поширення речення прикметниками – червона, народний
Червона  калина - народний символ України.
         Промовляння складів із збігом приголосних – нпе-нра-нка-нті
НТА - фонтан       НЦЕ - сонце     СНА - сосна      НВЕ - конверт    КНО - вікно
Дидактична гра «Назви малюнок». Утвори множину від слів.
 (робота з малюнками: ніж, лінійка, нутрія, ножиці)
         Промовляння складів із [Н]-[Н’] кінці слова – барабан, син, млин, диван, клоун, банан, кабан, слон
         Промовляння слів із [Н’] у кінці слова - пень, олень, кінь, няня, жовтень, учень, осінь, півень
Робота із словами-паронімами
         Низ - ніс; нива – Ніна; камін-камінь, норка-нірка; ноша-ніша;
         Робота з віршиком - загадкою
На дереві гойдається,
Жупан колючий має,
На літо одягається,
А восени скидається.        (каштан)
Розвиток граматичного ладу мовлення
-          Скільки складів у слові каштан?
-          Полічи каштани до п’яти
-          Підбери назву до найбільшого і до найменшого каштана. (каштанище, каштанчик)
Розвиток зв’язного мовлення
Послухайте англійський народний вірш «Чарівні слова» у перекладі Валерія Гужви.
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі,
Їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам'ятать неважко
Маленькі ключики твої —
«Спасибі» і «Будь ласка».
Ключики ці дійсно чарівні. Вони відкривають людські серця.
Сьогодні ми поговоримо про чемність і ввічливість.  Якості, які людина виховує в собі самі.
Пригадайте як правильно вимовляється [Ч]- характеристика артикуляційного образу
Зачитаємо чистомовку          ЧА-ЧА-ЧА- Чарівні слова
ЧИ-ЧИ-ЧИ- ти їх змалку вчи
ЧУ- ЧУ- ЧУ- чути їх приємно всім
ЧЕ-ЧЕ-ЧЕ- чемно ти їх говори.
Дидактична гра «Чарівні слова»
Бути чемними, ввічливими нам допомагають «чарівні слова». Ви всі їх знаєте. Давайте пригадаємо їх якомога більше і зберемо в нашу «чарівну скриньку». Це можуть бути слова вітання вранці та ввечері, слова пошани, подяки.
(Кожна дитина говорить свої слова ввічливості).


• Доброго ранку!                                                                                                           
• На добраніч!
• Доброго дня!
• Щасливої дороги!
• Добрий вечір!
• Заходьте, будь ласка!
• Здрастуйте!
• Дозвольте вам допомогти!
• До побачення!
• Сідайте, будь ласка!
• Будьте здорові!
• Дякую! Спасибі!
• Пробачте!
• Будьте ласкаві!



Бесіда  Недарма ввічливі слова називають «чарівними». Усім, кому адресовані ці слова, стає приємно і хороше. Поміркуйте, чому так відбувається.
Прогнозування діалогу Сказали: «Прошу!» чи «Будь ласка!» — і ти зрадів, усміхнувся. Відповів: «Дякую!» — і тобі усміхнулися.
Читання вірша
Як зробити день веселим
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов'язково
День тобі — веселим буде!    (А. Костецький)
Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звернені до тебе слова. І тоді твій настрій стає піднесеним, веселим. Так само і людям приємно почути від тебе лагідні, добрі слова.
-          Чи можна тримати «Чарівні слова» у скриньці?
Давайте відчинимо скриньку і випустимо ці слова у світ. Нехай усі люди дізнаються, як багато добрих слів ви знаєте, хай усім від цього стане приємніше, веселіше жити на землі. (почергове промовляння «Чарівних слів» з дотриманням інтонаційного забарвлення)

 Дидактична гра «Чемно-нечемно»   (слова-антоніми)
Привітатися під час зустрічі...
Штовхнути і не вибачитися...
Допомогти підвестися...
Підняти річ, яка упала...
Не підвестися, звертаючись до вчителя...
Робота в парах (інсценування  життєві ситуації)
• Як привітатися вранці? Ввечері?
• Що можна побажати одне одному?
• Як це зробити, звертаючись до однолітків? дорослих? близьких?
• Якими словами можна подякувати іншим?
• Яким тоном треба вимовляти такі слова?
• Як запросити когось у гості?
• Як звернутися до продавця, щоб купити цукерки?
• Як звернутися до перехожого, щоб дізнатися, котра година?
Робота з прислів'ями (дітям на карточках роздано по частині прислів'я. Потрібно    підібрати другу частину і  зачитати прислів'я).
Слова щирого вітання дорожчі за частування.
Ввічливих і лагідних скрізь шанують.
Від теплого слова і лід розмерзає.
Слово — не горобець, випустиш — не піймаєш.
Теплі слова зігрівають душу людині.
Дидактична гра «Словник чемної дитини»
• Ти прийшов до школи. Яке перше слово слід сказати?
• Тобі допомогли роздягтися і повісити одяг. Що треба сказати?
• Ти йшов коридором і випадково когось штовхнув. Що треба сказати?
• Щоб тобі із задоволенням допомогла людина, не слід забувати одне чарівне слово. Яке?
• Людина зробила добре діло і їй потрібно подякувати. Які слова ти скажеш?
• Які слова ти не забуваєш казати мамі й татові, рідним, коли йдеш спати?
• Уся сім'я сідає до столу обідати. Які слова ти скажеш усім?
• Ти був у гостях і вже йдеш додому. Які слова скажеш?
Ви теж не забувайте говорити «Чарівні слова», Будьте ввічливими і чемними.
ІІІ. Підсумок
-          Що робили на занятті?
-          З якими звуками працювали?
-          Яка тема заняття?
-          Що повторили на занятті?

Аналіз роботи на занятті

Немає коментарів:

Дописати коментар