МЕТА ЗАНЯТТЯ: домогтися
чіткої диференціації звуковимови [С]-[С’],
розвивати фонематичний слух, поглиблювати навики мовленнєвого дихання, сили та висоти голосу, темпу мовлення, удосконалювати вміння вимови з дотриманням логічного та словесного наголосу, формувати вміння самостійної побудови простих речень, привчати дотримуватись правильної вимови кінцевих морфем у словах, поглиблювати знання учнів про рід іменників, слова пароніми, розширювати активний словник, поглибити поняття про Україну – нашу Батьківщину, державні та національні символи, формувати вміння складати повідомлення з опорою на задані слова;
розвивати фонематичний слух, поглиблювати навики мовленнєвого дихання, сили та висоти голосу, темпу мовлення, удосконалювати вміння вимови з дотриманням логічного та словесного наголосу, формувати вміння самостійної побудови простих речень, привчати дотримуватись правильної вимови кінцевих морфем у словах, поглиблювати знання учнів про рід іменників, слова пароніми, розширювати активний словник, поглибити поняття про Україну – нашу Батьківщину, державні та національні символи, формувати вміння складати повідомлення з опорою на задані слова;
виховувати національно-патріотичні почуття, загальнолюдські
цінності; виховувати бажання говорити правильно, прищеплювати повагу до української мови та
слова.
ОБЛАДНАННЯ:
формат-презентація уроку з теми, дидактичний матеріал з автоматизації та
диференціації звуковимови, картки з вправами на темп мовлення, наголос,
ілюстративний матеріал з теми, дидактичні ігри «Асоціативний кущ», “Словотвір”,
“Подорож”, “Школа мудрої сови”, «Мовне доміно», картки з написами опорних
символів звуків, мнемотаблиця на звуковимову [с]
ХІД
ЗАНЯТТЯ
І . Організаційний момент
·
Яке
тепер заняття ?
·
Який
девіз наших занять?
[СКАЖЕМО
ОБОВ’ЯЗКОВО
ЧІТКО, ГАРНО КОЖНЕ СЛОВО! ]
ІІ . Фонетико-фонематичні вправи
ЛОГОПЕДИЧНА ЗАРЯДКА
Сядь рівненько,
плечі розправте і злегка опустіть.
ВПРАВИ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ НАВИКІВ
МОВЛЕННЄВОГО ДИХАЛЬННЯ
·
Глибоко
і повільно вдихни через ніс.
·
Глибоко
і повільно вдихни через рот.
[КВІТІВ АРОМАТ ВДИХАЮ І ПОВІЛЬНО ВИДИХАЮ]
• Глибоко
і повільно вдихни через ніс. Затамуй
подих,
подумки полічи до п’яти.
·
Повільно
видихни через ніс.
·
Повтори
вдих-видих декілька разів.
Вправа «ВІТЕРЕЦЬ»
СЛАБКИЙ ВІТЕР ПОВІВАЄ
ДЕРЕВЦЕ ЗЛЕГКА ХИТАЄ
(діти плавно, повільно і довго тривало дують)
СИЛЬНИЙ, ДУЖИЙ ВІТЕР ДМЕ
ДЕРЕВЦЕ ДО ДОЛУ ГНЕ
(Сильно,
різко подути)
АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА
Вправи
для підготовки артикуляційного аппарату до
звуковимови свистячих звуків
• “Лопатка”
• Широкий
язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не
тремтів. Утримувати 10-15 с.
·
“Парканчик”
Посміхнутися з напругою, оголити міцно зімкнуті зуби.
Кінчиком язика натиснути на нижні передні зуби.
Утримувати в такому положенні 15 с.
·
“Усмішка”
Посміхнутися з напругою, губи широко розтягненні, зуби
зімкнуті. Язик за зубами в пласкому положені біля нижніх передніх зубів.
Утримувати в такому положені 15 с.
·
“Чисті зуби”
Посміхнутися,
трохи відкрити рот. Кінчик язика за нижніми зубами виконує рухи
праворуч-ліворуч, наче чистить зубки. Повторити 10-15 раз.
ГОЛОСОВІ
ВПРАВИ
•
Вправи на
мовленнєве дихання, голос.
•
Вправи на злитність
звуків у мовленні.
Проспівування
на одному видиху звукової доріжки а-о-у-е-и-і
(один звук плавно переходить в інший, і кожний тягнеться не менше 2 сек.)
ВПРАВИ НА ЗВУКОНАСЛІДУВАННЯ
-
Розглянемо
малюнок.
(мал. Змія)
•
Хто
зображений на малюнку?
•
Допоможемо
змії доповзти до своєї хатинки. Як сичить змія?
•
Вимовляємо
звук протяжно.
-
СИЛЬНИЙ, ВІТЕР ЗАСВИСТІВ
ГУСАКА ВІН РОЗСЕРДИВ
А ЯК СИЧИТЬ ГУСАК СЕРДИТИЙ?
•
Вимовляємо
звук протяжно.
С-С-С______
-
Як
ви думаєте звуковимову якого звука сьогодні будемо повторювати?
Повідомлення теми заняття: Диференціація вимови [С]- [С’].
-
Характеристика
звуковимови свистячих
-
Позиція органів артикуляції під час вимови звуків
Робота з мнемотаблицею на звуковимову [с].
Підказка: «Звук [с] схожий на пісеньку насоса.
При вимові звука, губи посміхаються,
зуби «парканчиком»,
язик, як «лопатка»,
лежить внизу за нижніми передніми
зубами.
Звук [с] глухий, повітря прохолодне, довге;
Контроль - долонькою: чи йде
прохолодне повітря?
•
Порівняльна характеристика вимови [С]- [С’]
ВПРАВИ НА ЗВУКОНАСЛІДУВАННЯ
-
Розглянемо
малюнок.
(мал. Шина, насос, вода ллється з крана)
-
Що
зображено на малюнку? Пригадайте як звучить пробите колесо? С-С-С______
-
Насос візьмемо і шину накачаємо. ССС-ССС-ССС
-
Пригадайте
як водичка з крану ллється? ССЬ-ССЬ-ССЬ
РОЗВИТОК ФОНЕМАТИЧНОГО СПРИЙМАННЯ
Диференціація вимови [С]- [С’]
Читання схем із звуками (прямі і обернені склади)
СА – СЯ- СУ- СЮ –СЕ - СЄ- СІ- СЇ
ІІІ . Логіко-граматичні вправи
Дидактична гра «ПІЙМАЙ ЗВУК» - визначити який звук у словах і продемонструвати картки з написами опорних
символів звуків
Мал. Сито,
сир, сірник, соняшник,
сіль, солома, сіно, сокира, соняшник
Робота з
чистомовками-добавлянками (вдосконалення
вживання слів у певному відмінку)
(мал. оса)
СА-СА-СА – на
віконечку … ОСА
СЯ-СЯ-СЯ- дуже
я її бою … СЯ
СИ-СИ- СИ – ти
не бійся … ОСИ
СУ-СУ-СУ –
випускаємо …ОСУ
СІ-СІ- СІ
– що ж ми скажемо …ОСІ
СА-СА-СА – ти
лети собі …ОСА
Робота з мнемочистомовкою на
диференціацію вимови [С]- [С’]
Мал. Лис,
гуси, порося, рись, карась
ИС-ИС-ИС – у
лісі… (мал. Лис)
СИ-СИ-СИ-
паслися… (мал. Гуси)
СЯ-СЯ- СЯ –
рожеве… (мал. Порося)
ИСЬ-ИСЬ-ИСЬ
–причаїлася …(мал. Рись)
АСЬ-АСЬ- АСЬ
– зловився …(мал. Карась)
Дидактична гра “НАЗВИ
НАС”
Спочатку назвати слова із твердим [С] потім із м’яким [С’]
Мал. сонце,
сорока, сойка, соловейко, синиця, піднос, собака, ананас, ніс, таксі, місяць,
сік
Дидактична гра «ПОДОРОЖ»
Скільки
складів у слові?
(звукова
схема слова)
Мал.
Снігур,
лисиця, ластівка, слон, лось, свиня
ІІІ . Динамічна пауза
Вправа «КУТ ЗОРУ»
Читання слів: сом, сова, сумка, масло, сосна, сірник
ІУ. Вправи на формування лексико-граматичних категорій і
розвиток мовлення на матеріалі вивчених звуків
1. Формування
вміння словотворення
Дидактична
гра «СЛОВОТВІР»
(Творення слів прикметників від назви фруктів та овочів)
Це
– селера. Сік із селери – селеровий.
Що
це? Це – мал. ( персик, капуста, апельсин, слива, абрикос, ананас)
-
Назви фруктові соки.
-
Які соки овочеві?
2. Робота
із словами-паронімами
Характеристика звуків у словах: встановлення відмінностей
та подібності.
Мал. РИС – РИСЬ
Мал. СИЧ – Що це? Це маленька пташка із родини Сови.
Сич – це птах, що зовнішньо схожий на сову, але розміром з горобця.
-
Підберіть слово – паронім до слова СИЧ.
-
Чи
підійде слово – СІЧ?
-
Чи
знаєте що означає СІЧ?
Січ
– це центр запорізького козацтва,
що розміщувався на острові Хортиця і омивався водами
Дніпра.
3. Дидактична гра
«ШКОЛА МУДРОЇ СОВИ»
Сьогодні до нас завітала «Мудра сова» і принесла нам
два конверти із завданнями. Давайте розділимося на дві
команди і кожна команда виконає по одному завданню.
(Слова підібрано на диференціацію вимови [С]- [С’])
Завдання №1 «Мовознавча скарбничка»
Прочитай слова. Визнач корінь
слів
Син
Синок
Синочок
Синівський
Лось
Лосиха
Лосеня
Лосячий
Завдання №2 «Мовознавча скарбничка»
Прочитай слова. Визнач слова у прямому і переносному
значенні.
Весела бабуся, весела осінь, веселі сніжинки
Сумує
ліс, сумує матір, сумує небо
Солодка слива, солодке життя, солодкі слова
Молодці! Ви добре справились із завданнями. Пам’ятайте, чим відрізняється звуковимова твердого [С]
та м’якого [С’].
Звертайте увагу на положення артикуляційних органів,
особливо язика.
У.
Розвиток зв’язного виразного мовлення з опорою на лексичну тему
Прочитай загадку Д. Комілевської.
При читанні особливу увагу зверніть на розділові знаки.
У всьому світі –
кожен зна:
Є
Батьківщина лиш одна.
І
в нас вона одна-єдина:
Це наша славна … (Україна)
Хто знає відгадку?
Як ви думаєте яка лексична тема нашого заняття?.
Правильно, на сьогоднішньому занятті ми поговоримо про Україну.
Лексична тема “Україна – наша Батьківщина”.
Складання повідомлення “Україна – це…”
Зараз спряжено прочитаємо з інтонуванням вірш О.
Довгого.
Моя рідна
Батьківщина
Має
назву Україна.
В
мене й нація своя –
Українець
в мами я.
Є
у мене й рідна мова,
Де
вкраїнське кожне слово.
-
Як ви думаєте як називається цей вірш? «Батьківщина»
-
Як називається наша Батьківщина?
-
Яка наша рідна мова?
-
Чому її називають українською?
-
Хто ти? (Я-українець; Я-українка)
-
Яка наша Батьківщина?
-
Що ви знаєте про свою країну?
Зараз виконаємо вправу і
перевіримо, хто найкраще знає символи України
ВПРАВА «Знаймо і
шануймо символи свого краю!»
1. …… – столиця України.
2. …… - герб України.
3. Річка …..... - найбільша
гордість України.
4. ……… - найвища гора українських
Карпат.
5. Гімн України має назву ……
Молодці! Ви знаєте символи
нашої країни. Їх треба шанувати, адже це символи нашої Батьківщини.
-
Розгляньте малюнок.
Розгляньте малюнок.
-
Пригадайте які символи зобразив на цьому
малюнку художник.
-
Які є символи? (державні і народні)
-
Які народні символи намалював художник?
-
Які ще символи знаєте?
Зараз перевіримо чи ви всі добре знаєте традиції і
звичаї своєї Батьківщини і по черзі будемо відповідати на запитання.
Дидактична гра
«ЧОМУЧКА»
Молодці! Ви багато знаєте про
свою Батьківщину.
Давайте підсумуємо: з чим асоціюється
у вас слово «Україна»?
Вправа «АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ»
Для мене Україна – це Батьківщина.
А для вас Україна – це ….
(діти підбирають ознаки)
Складемо
речення із заданими словами.
Україна
– Батьківщина
(Україна – наша Батьківщина)
Україна
– держава
(Україна – незалежна держава)
Україна
–історія
(Україна має славну(героїчну, давню) історію)
Україна
– символи
(Україна має державні і народні символи)
Україна
– люди
(В Україні живуть працьовиті і талановиті люди)
Україна
– природа
(Україна має багату і мальовничу природу)
Україна
– це наша Батьківщина. Ми маємо шанувати і оберігати свій рідний край.
Особливо шанувати нашу рідну
мову. Мова - це душа народу, а українські прислів’я порівнюють з чарівними мовними
перлинками.
Вправа
«МОВНЕ ДОМІНО»
Потрібно
скласти прислів’я за початком. Вам роздано фрази з другою частиною прислів’я.
Потрібно уважно прочитати фрази які у вас є і підібрати
потрібну.
Наша
слава -
Українська держава.
Без
верби і калини немає України.
Батьківщина
– мати,
умій за неї постояти.
Всюди
добре,
а вдома найкраще.
Людина
без Батьківщини – що пташка без пісні.
УІ. Підсумок
-
Що
сподобалось на занятті?
-
Що
нового дізналися на занятті?
-
Що ви хотіли б повторити?
З яким настроєм залишаєте клас?
З яким настроєм залишаєте клас?
Немає коментарів:
Дописати коментар